Nederland leidt studie naar supergeleiding met waterstof 

Foto: Airbus

PARIJS – Een groep Nederlandse bedrijven en onderzoeksinstituten gaat samen met Airbus onderzoek doen naar de toepassing van het gebruik van ijskoude waterstof om elektrische systemen beter te laten werken. Dat heeft GKN Aerospace maandag (16 juni) bekendgemaakt bij de Paris Air Show.

Het gaat om het project ICEFlight, wat staat voor Innovative Cyrogenic Electric Flight. Airbus is bij de ontwikkeling van het ZEROe waterstofvliegtuig al langer bezig met de toepassing van vloeibare waterstof van -253 graden Celsius om de supergeleiding van elektrische systemen te verbeteren. Bij lage temperaturen neemt de geleiding toe, wat de prestaties van elektromotoren verbetert.

Airbus leidt het project binnen haar onderzoeksdivisie UpNext vanuit de Tech Hub in Delft, die sinds vorig jaar april actief is. Onder de paraplu van het programma Luchtvaart in Transitie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn een reeks bedrijven en instituten bij ICEFlight betrokken: de universiteiten van Delft en Twente, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum NLR, Cryoworld, Stirling Cryogenics, Futura Composites en GKN Aerospace.

Het NLR neemt de leiding bij het opzetten van een testopstelling. Aan het einde van het project moet blijken hoe vloeibare waterstof kan worden ingezet voor de betere geleiding en voor koeling van systemen.

Door: Richard Schuurman

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd