MOSKOU – Modern Aviation Technologies (KB SAT) gaat de nieuwe SR-10 in 2017 productie nemen na een initiële order voor twintig (test)toestellen van dit type door het ministerie van defensie van de Russische Federatie.
De eenmotorige straaltrainer vloog op 25 december 2015 voor het eerst en is opgebouwd uit composiet materialen.
Het volledig op kunstvluchten voorbereide (+10/-8 g) toestel heeft een lengte van 9,59 m en een spanwijdte van 8.40 m bij een hoogte van 3,55 m. De vleugels hebben een negatieve pijlstand van 10 graden.
De aandrijving wordt verzorgd door een 16,87 kN sterke Ivchenko AI-25V turbofan. Daarmee zijn klimsnelheden mogelijk van 60 m/s). Er worden kruissnelheden voorzien tot 281 kts (520 km/h) bij een maximale snelheid van486 kts (900 km/h).
De SR-10 krijgt een vliegbereik van 810 nm (1.500 km) op maximaal 6.000 m hoogte.
Voor het toestel wordt een MTOW opgegeven van 2.400 kg.
KB SAT positioneert het toestel tussen de intermediate Yak 130 en advanced Yak-152 jettrainers en toonde een mockup van het toestel tijdens de Russische MAKS salons van 2007 en 2009. In 2014 verkoos de Russische luchtmacht de Yak-152 als geavanceerde trainer.
De SR-10 komt ook voor de civiele (export)markt beschikbaar.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!