SAVANNAH – Zakenjetfabrikant Gulfstream Aerospace heeft na een lang traject de Amerikaans certificatie van de nieuwe G700 op zak. Dat maakte het bedrijf vrijdag (29 maart) bekend. Gulfstream verwacht op korte termijn de eerste klanten te kunnen blij maken met hun G700. Het certificatieproces duurde vier jaar.
De fabrikant vloog op 14 februari 2020 voor het eerst met de G700 en zette voor het certificatieprogramma maar liefst zeven prototypes in. Volgens Gulfstream-topman Mark Burns was de certificatie van de G700 het meest rigoureuze programma in de geschiedenis van het bedrijf.
De Amerikaanse toezichthouder FAA bevestigde ook twee nieuwe prestatieverbeteringen: de G700 mag starten vanaf banen van 1.827 m en landen op een strook van slechts 960 m, beide korter dan oorspronkelijk verwacht. Tijdens het certificatieproces presteerde het toestel op andere belangrijke punten ook al beter dan verwacht. Zo vliegt de G700 verder en blijkt ook tot topsnelheid wat hoger te liggen dan voorzien.
Het vliegbereik van het luxe toestel bedraagt 7.750 nm (14.353 km) bij Mach 0,85 of 6.650 nm (12.316 km) bij Mach 0,90. De maximale kruissnelheid van de G700 steeg van Mach 0,925 naar Mach 0,935. Daarmee is het toestel het snelste type in de Gulfstream-vloot.
De G700 is ook de langste Gulfstream-telg en voegt met 33,48 m ruim drie meter toe aan ook al ruim bemeten G650ER. Aan boord van een G700 is plaats voor maximaal negentien passagiers. Gulfstream werkt nog aan de certificatie van de G800, die met 8.000 nm (15.000 km) zelfs nog verder komt dan de G700.
 
  
