ODOLENA VODA – De Tjsechische vliegtuigproducent Aero Vodochy heeft tijdens de allereerste conferentie van de L-39 gebruikersgroep het prototype van de L-39NG voorgevlogen.
Het militaire trainingstoestel is gebaseerd op de L-39 Albatros (meer dan 3.000 gebouwd), maar heeft nu onder meer een nieuwe romp een 16,87 kN sterke Williams International FJ44-4M FADEC turbofan. Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775 km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van 1.400 nm (2.590 km) en een structurele belastinglimiet van +8/-4g. De fabrikant spreekt over een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23 m/sec).
Vijf ophangpunten maken het vervoer van externe lading en wapens mogelijk terwijl dankzij de vernieuwde avionica aansluiting is gevonden bij de vierde en vijde generatie gevechstvliegtuigen.
Om de luchtwaardigheid te garanderen en de onderhoudskosten binnen de perken te houden, zal het motoronderhoud plaatsvinden bij TAP Blue .
Volgens de fabrikant zijn er meerdere serieuze gegadigden voor de vernieuwde straaltrainer.
De in samenwerking met Omnipol georganiseerde conferentie trok L-39 gebruikers uit Oostenrijk, Tsjechië, Bangladesh, Estland, Georgië, Hongarije, Litouwen, Mozambique, Nigeria, Slovakije, Thailand, Tunesië en Uganda.
De L-39NG zal tevens haar opwachting maken tijdens de 2016 NATO Days in Ostrava.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!