PARIJS – Niet alleen het Nederlandse Maeve Aeropspace, maar ook het in Hoofddorp gevestigde Elysian Aircraft gaat het ontwerp van hun elektrisch aangedreven passagiersvliegtuig aanpassen. Dat is tijdens de Paris Air Air Show 2025 meegedeeld door directeur Daniel Rosen Jacobson in een gesprek met Flight Global.
Volgens Rosen Jacobson richten de aanpassingen aan de E9X zich vooral richten op het “volume van de vleugel”, waarbij het ontwerp enigszins wordt aangepast. De start-up heeft inmiddels een contract gesloten met de Spaanse leverancier van vliegtuigonderdelen, Aernnova om te beginnen met de eerste studies naar de ontwikkeling van de vleugels om de technische uitdaging van het integreren van de vleugel- en batterijsystemen aan te pakken.
Er worden in Hoofddorp meerdere testbanken geplaatst, waaronder een statisch elektrisch systeem waarbij de aandrijflijn en de elektromotor – inclusief de propeller met een diameter van 3,7 m – ook aan windtunneltests worden onderworpen.
De achtmotorige E9X is ontworpen om negentig passagiers over ruim 420 nm (800 km) te vervoeren en valideert volgens Elysian de batterij-elektrische luchtvaart als “een schaalbaar, milieuvriendelijk en economisch haalbaar alternatief” voor conventionele vliegreizen dankzij een batterijpakket met een energiedichtheid van 360 wh/kg.
In Parijs werd ook de steun van KLM en Transavia aan het E9X-project toegezegd.