TOULOUSE – De EASA heeft het voor de Airbus A320 ontwikkelde Runway Overrun Prevention System (ROPS) van Airbus gecertificeerd. Airbus ontwikkelde dit systeem voor de ‘current engine option’ (ceo) versies van de de A320.
ROPS is ontwikkeld om het bewustzijn te vergroten en helpt de bemanning bij het nemen van een beslissing voor een doorstart en bij het tijdig gebruikmaken van de rem- en stopmiddelen bij een landing.
Overschrijding van de landingsbaan waarbij een vliegtuig dat over de rand van de landingsbaan gaat of over het eindpunt komt, is de voorbije jaren de voornaamste oorzaak van rompschade aan passagiersvliegtuigen.
Het ROPS berekent de minimale realistische landingstijd voor het vliegtuig de grond raakt en de stopafstanden op de grond en vergelijkt deze tegelijkertijd met de beschikbare landingsafstanden in real time. De analyses houden rekening met factoren zoals de topografie van de landingsbaan, de toestand van de landingsbaan, het gewicht en de indeling van het vliegtuig, wind en temperatuur. Het resultaat dat eruit voortkomt, produceert audio-oproepen en waarschuwingen voor piloten.
In maart 2013 besloot American Airlines om zijn A320-vloot met ROPS uit te rusten.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!