INDEPENDENCE – Cessna heeft de eerste TTx afgeleverd bij een klant. Het nieuwe toestel is de opvolger van de weinig succesvolle 400 Corvalis Twin Turbo (TT). De TTx heeft side stick besturing en een Intrinzic cockpit die wordt aangestuurd door Garmins G2000 systeem.
In tegenstelling tot gewone touch screens worden hier geen oppervlaktesensoren gebruikt die op vingerdruk reageren, maar een infrarood schermpatroon dat op warmte reageert. Het hart van de Intrinzic G2000 avionics suite wordt gevormd door twee hoge resolutie LCD schermen met een beelddiagonaal van elk 35,5 cm.
Kopers van een TTx kunnen kiezen uit twee speciale laklegeringen. Ook komen vier verschillende interieurpakketten beschikbaar waarbij gebruik wordt gemaakt van dezelfde leerkwaliteit die Cessna in de Citation zakenjets gebruikt.
De TTx biedt plaats aan vier personen en kan dankzij een 300 pk sterke TCM TSIO-550-C zescilinder kruissnelheden halen tot 235 kts (435 km/h) op FL250 (7,620 m) bij een vliegbereik van ruim 2.300 km.
Het toestel is gecertificeerd voor Flight into Known Icing. Om onder dergelijke omstandigheden te kunnen vliegen, is FIKI optioneel leverbaar.
De fabrikant biedt familiarisatie cursussen aan om nieuwe eigenaren zowel wegwijs te maken in de Intrinzic cockpit als het leren omgaan met het potente toestel. De TTx is er vanaf US$ 733.950.

Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!