PARIJS – Auro Aero heeft naar eigen zeggen meer dan 700 pre-orders binnengehaald voor de ERA, de hybride 19-zitter die naar verwachting in 2030 in gebruik zal worden genomen. Er zijn tien nieuwe klanten. Dat maakte het Franse bedrijf bekend tijdens de 55e Paris Air Show.
De zes nieuwe bedrijven die intentieverklaringen hebben getekend om de ERA aan hun vloot toe te voegen zijn Marathon Airlines, een Griekse ACMI-luchtvaartmaatschappij (20 vaste en 20 opties), Solyu, een Zuid-Koreaanse verhuurder van koolstofarme vliegtuigen (20 vaste en 20 opties), JumpAir Airlines, een Litouwse ACMI- en chartermaatschappij (10 vaste en 10 opties), Safarilink, een Keniaanse regionale luchtvaartmaatschappij (4 vaste en 2 opties) en een onbekende klant uit Europa (3 vaste en 3 opties).
In Parijs voegde zich ook de Zuid-Koreaanse leasemaatschappij Solyu bij dit gezelschap door een intentieverklaring te tekenen voor twintig ERA’s in zowel passagiers- als vrachtuitvoering met opties op nog eens twintig.
Niet veel later werd bekend dat het Griekse Marathon Airlines er in principe twintig wil bestellen met opties op nog eens twintig. De in 2017 opgerichte maatschappij verzorgt ACMI ijndiensten en ad-hoc charters voor zakelijke klanten, groepsreizen en sportteams. De luchtvaartmaatschappij exploiteert momenteel een volledige Embraer-vloot.
Ook Jump Air, een Litouwse ACMI en chartermaatschappij, tekende een intentieverklaring (LOI) voor tien vliegtuigen plus tien extra opties. Jump Air, opgericht in 2020 in Vilnius exploiteert momenteel twee ATR 72-500 passagiersvliegtuigen met 72 zitplaatsen en heeft 34 bemanningsleden in dienst.
Voorlopige hekkensluiters waren Safarilink uit Kenia die voorlopige tekende voor vier ERA’s en tevens twee opties reserveerde en een onbekende Europese klant die er drie vast bestelde met opties op nog eens drie.

De ERA wordt volgens Aura Aero een hybride-elektrisch en milieuvriendelijk vliegtuig, ontworpen om de regionale luchtvaart nieuw leven in te blazen en tegelijkertijd de CO2-reductie van de luchtvaart te versnellen. Met acht Safran EngineUS elektromotoren en twee SAF compatibele turbogeneratoren, zal het toestel hybride en elektrische fasen afwisselen afhankelijk van de vluchtvereisten, met een bereik tot 900 nm (1.500 km).
De ERA gaat plaats bieden aan negentien passagiers of 1,9 ton vracht en moet in 2030 op de markt komen.