Aero Vodochody L-39NG vliegt

ULETISTENaar nu bekend is geworden heeft de in 2014 aangekondigde Aero Vodochody L-39NG op 14 september 2015 bij de fabriek in het Tsjechische U Letiště  de eerste vlucht voltooid.

Het militaire trainingstoestel heeft een 16,87 kN sterke Williams International FJ44-4M FADEC turbofan. Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775 km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van 1.400 nm (2.590 km) en een structurele belastinglimiet van +8/-4g. De fabrikant spreekt over een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23 m/sec).

Ook is sprake van een geavanceerde cockpit met NVG mogelijkheden, ‘zero-zero’ schietstoelen en kan aan vier ophangpunten 700-1.200 kg externe wapenlast worden  meegenomen.

De L-39NG is 9,56 m lang, heeft nieuw ontworpen vleugels met een spanwijdte van12,03 m en kan worden uitgerust met lage druk banden voor operaties vanaf onverhard terrein. Het toestel weegt leeg 3.100 kg bij een maximaal startgewicht van 5.300 kg.

Aero Vodochody mikt met het nieuwe ontwerp dat een structurele levensduur van 15.000 uur krijgt, op een deel van de ‘eigen achterban’ die met nog ongeveer 450 verouderde L-39’s vliegt die aan vervanging toe zijn. De Tsjechische fabrikant mikt op de eerste leveringen in 2018.

p1510418

 

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd