737 MAX 8 en MAX 9 Icelandair krijgen WheelTugs

REYKJAVIK –   Icelandair en WheelTug uit Gibraltar hebben een contract getekend dat moet leiden tot de levering van zestien elektromotoren voor de nieuwswielen van evenzoveel door de Ijslandse luchtvaartmaatschappij bestelde Boeings van het  type 737 MAX 8 en MAX 9 als deze vanaf 2018 worden geleverd. Na montage van deze motoren in het neuswiel, kunnen de vliegtuigen zelfstandig naar en van de gate en opstelplaatsen taxiën zonder dat hiervoor de hoofdmotoren hoeven te draaien.

WheelTug werkt sinds 2005 aan dit concept en liet in december 2010 op de luchthaven van Praag al zien dat een met een WheelTug uitgeruste 737 van het Tsjechische Travel Service van z’n plaats kon komen onder winterse omstandigheden op een met sneeuw en ijs bedekt platform. In juni 2012 voerde WheelTug opnieuw proeven uit met een Boeing 737-700, ditmaal van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germania. Recent bestelde ook airberlin dit milieuvriendelijke taxialternatief.

 

 

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd