USAF onderzoekt brandstofbesparing Boeing C-17

Foto: USAF/SSgt Thaxton.

CHARLESTON AFB – Het Air Force Operational Energy en Air Mobility Command gaan de laatste fase in van de evaluatie van de zogenoemde microvane weerstandsreductietechnologie op de Boeing C-17 Globemaster III. Het doel: het enorme transportvliegtuig iets zuiniger maken.

Microvanes zijn 3D-geprinte toepassingen van ongeveer 40 cm lang en 10 cm hoog. Met gebruik van sterke lijmverbindingen wordt een tiental van deze microvanes op de staartsectie van een C-17 geplakt. Ze verminderen de aerodynamische weerstand die wordt veroorzaakt door het ontwerp van het vrachtdeurgedeelte. C-17’s met microvanes ondervinden één procent minder luchtweerstand en brandstofverbruik.

Microvanes zijn ontwikkeld door het Air Force Research Laboratory, de particuliere industrie en het Air Force Lifecycle Management Center. Ze kunnen de operationele capaciteit en de effectiviteit van de USAF C-17-vloot vergroten en mogelijk leiden tot een brandstofbesparing van 14 miljoen dollar per jaar.

De mogelijke financiële besparingen, samen met de toegenomen operationele capaciteit, hebben inmiddels de belangstelling gewekt van partnerlanden, waaronder Canada en het Verenigd Koninkrijk, om deze aanpassing ook op hun C-17-vloten toe te passen.

Foto: USAF/SSgt Thaxton


Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd