Textron Aviation Defense heeft op 29 juli 2025 aangekondigd dat het de Beechcraft M-346N-jet aanbiedt voor het Undergraduate Jet Training System (UJTS)-programma van de U.S. Navy.
De Amerikaanse marine begon begin 2020 na te denken over een opvolger voor de geavanceerde straaltrainer T-45C Goshawk. De T-45 is sinds 1991 in dienst en zal naar verwachting in 2030 met pensioen gaan. In het verlengde daarvan heeft de Amerikaanse marine verschillende verzoeken om informatie gepubliceerd met betrekking tot een aanstaande Request for Proposals (RFI) voor een nieuw vliegtuig voor dit UJTS-programma.
De tweemotorige Beechcraft M-346N (lees: Leonardo M-346/T-346 Master) met twee zitplaatsen en volledig digitale vluchtbesturing en avionica, is uitgerust met een fly-by-wire vluchtcontrolesysteem met viervoudige redundantie.
Er is daarbij sprake van geavanceerde mens-machine-interface met head-up display en een groot display in elke cockpit, hands-on throttle and stick (HOTAS) bediening en innovatieve veiligheidsvoorzieningen zoals het Automatic Ground Collision Avoidance System (Auto-GCAS).
Uitgerust met twee Honeywell F124-GA-200 turbofanmotoren haalt de M-346N een maximale kruissnelheid van meer dan 590 kts (1.092 km/h) en een maximale vlieghoogte van FL 450 (13.700 m).
Op termijn mondt de voorgenomen vervanging van de T-45C Goshawk uit in een order voor tweehonderd nieuwe trainingsvliegtuigen.

