Radia ziet toekomst voor WindRunner bij Amerikaanse luchtmacht

Foto's: Radia.

BOULDER – De Amerikaanse start-up Radia heeft haar reusachtige WindRunner bij de Amerikaanse luchtmacht naar voren geschoven als transportvliegtuig van de toekomst, nu de Boeing C-17A en Lockheed C-5 Galaxy het einde van hun operationele levensduur naderen.

De WindRunner wordt ontworpen voor het vervoer van windmolens en rotorbladen. Het viermotorige vrachtvliegtuig wordt 109 m lang, 24 m hoog en krijgt een spanwijdte van 80 m. De lading (maximaal 73 ton) tot een hoogte van 7,3 m wordt via een opklapbare neus aan boord gebracht. Het toestel krijgt een vrachtcapaciteit die twaalf keer zo groot zal zijn als die van een Boeing 747-400F, namelijk 7.300 kubieke meter tegen 610 kubieke meter op het hoofdek van de Boeing. Daardoor zou de Windrunner in staat moeten zijn om maximaal vier F-35 Lightning II’s, vier F-16’s of zes CH-47 Chinook helikopters te vervoeren.

Het toestel moet kunnen landen op korte en onverharde landingsbanen en 1.200 nm (2.000 km) kunnen overbruggen. Met dat bereik komt de WindRunner niet in de buurt van de C-17A en C-5 Galaxy, die met lading meer dan twee keer zover komen. Radia is van plan het vliegtuig te ontwerpen voor gebruik op landingsbanen die niet langer zijn dan 1.828 meter (6.000 ft).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd