Er zijn van die dingen in het leven waar je gewoon geen ‘nee’ tegen kan zeggen. Bijvoorbeeld als vliegtuigfabrikant Daher je vraagt om mee te gaan op een ferryvlucht van een TBM 960-turboprop. Van de fabriek in het zuiden van Frankrijk naar…Florida! Drie dagen reizen met tussenstops in Schotland, IJsland, Canada en het noorden van de VS. De oceaan over, langs bergen en ijsvlaktes en de uitgestrekte Amerikaanse kustlijn.
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
Noorwegen mag sinds afgelopen zomer tijdelijk drie MH-60R Seahawks van de Amerikaanse marine gebruiken voor kustwachttaken. De Seahawk werd besteld als opvolger van de NH90 NFH, de marinevariant van de NH90 die Nederland ook in gebruik heeft. Waar Noorwegen in 2022 besloot vroegtijdig een punt te zetten achter de inzet van de NH90, maakte Nederland veel eerder een andere keuze.
België verwelkomt binnenkort de eerste eigen F-35 Lightning II’s op de vliegbasis Florennes. Daarmee wordt het startschot gegeven voor de vervanging van de F-16. Aan de komst van het vijfde generatie gevechtsvliegtuig ging een lange weg vooraf. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland besloot België om niet deel te nemen aan de ontwikkeling van het toestel, maar deze wel aan te schaffen.
In een terugblik op de productie van de luchtvaart tv-serie ‘Skybound’ volgen we Leo van der Goot en zijn team tijdens opnames ver van de bewoonde wereld in Canada. Ze maken air-to-air-beelden van een Curtiss C-46 Commando uit 1944. Na afloop van de ‘shoot’ worden ze op een van de talloze eilanden van de Northern Territories achtergelaten en moeten ze op eigen gelegenheid in een Piper Chieftain terug.
In de Verenigde Staten wordt al ruim drie decennia systematisch bijgehouden hoe vaak vliegtuigen in aanraking komen met dieren. Het gaat daarbij niet alleen om vogels, maar ook om bijvoorbeeld herten, stinkdieren, slangen en alligators op de baan. Het meest recente Wildlife Strike Report geeft een bijzonder inkijkje in de interactie tussen luchtvaart en natuur, en bevat tevens enkele aanbevelingen.
In 2024 kwamen twee Franse Aerospool WT-9’s na een overtrek in een spinvlucht terecht. Beide vliegtuigen verongelukten, waarbij in één geval de twee inzittenden omkwamen. De Franse onderzoeksinstantie BEA concludeerde dat er sprake was van een belangrijke overeenkomstige factor: het ontbreken van stall-strips. Piloot en Vliegtuig wilde hier meer over weten en dook in het eindrapport.
En nog veel meer!