Twee lange vleugels met een naar achteren gerichte voorrand en tiptanks, het snerpende gefluit van twee Turboméca-turbines, en vooral een elegant V-staartvlak. Natuurlijk: de Fouga CM-170 Magister. In Nederland helaas een paar jaar geleden uit het luchtruim verdwenen, maar in Frankrijk vliegen ze nog. Sterker: je kunt de sensatie van het Fouga-vliegen zelf ervaren bij een bedrijf dat zich ‘Crazy Magic Flight’ noemt.
Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig
Het is het grootste luchtvaartevenement ter wereld. Ieder jaar weer trekken midden in de zomer een paar honderdduizend liefhebbers naar een regionaal vliegveld in de Amerikaanse staat Wisconsin om zich een week lang onder te dompelen in luchtvaart en alles wat daar ook maar een beetje mee te maken heeft. De ‘EAA AirVenture’, zo heet het evenement officieel. Maar iedereen noemt het ‘Oskhosh’, naar de plek waar het zich afspeelt.
De Amerikaanse startup JetZero heeft nog geen enkel vliegtuig verkocht, maar wil toch al binnen tien jaar de markt op met haar ‘vliegende vleugel’ voor 250 passagiers. Het zoveelste ontwerp van een ‘blended wing body’ die het niet gaat halen? Daar denken ze bij JetZero uiteraard anders over. En toegegeven, het Amerikaanse bedrijf heeft een paar grote namen aan zich weten te binden.
De in de VS vervaardigde Maule MXT-7 is een uitstekend voorbeeld van een veelzijdig vliegtuig dat klaar is voor uiteenlopende missies. Het is een ontwerp dat al decennialang wordt gewaardeerd door piloten die betrouwbaarheid, duurzaamheid en indrukwekkende STOL-capaciteiten (Short Take-Off and Landing) belangrijk vinden. De MXT-7 is een beetje een buitenbeentje: het is géén taildragger.
Leo van der Goot vliegt terug in de tijd en mijmert over het avontuur van filmen in de jaren negentig, toen hij de luchtvaartserie ‘Skybound’ produceerde. In het westen van Canada kreeg het team het voor elkaar om speciaal voor luchtopnames twee reusachtige Martin Mars-blusvliegtuigen in formatie te krijgen. Dat duo zou daarna nog jarenlang het gevecht met bosbranden aangaan. Het afgelopen jaar gingen ze naar musea.
In deze editie van de maandelijkse incident- en ongevalsanalyse staan twee Belgische voorvallen uit het najaar van 2021 centraal. De een met een Cessna Caravan, de ander met een Diamond DA40. De Belgische onderzoeksinstantie AAIU kwam recent met de eindrapporten van de twee gebeurtenissen naar buiten, die overigens volledig los van elkaar staan.
En nog veel meer!