Piper rust PA-44 Seminole uit met DeltaHawk dieselmotoren

Foto: Piper AIrcraft.

Piper Aircraft heeft tijdens de EAA AirVenture 2025 in Oshkosh de nieuwe Piper Seminole DX aangekondigd. Deze diesel aangedreven PA-44 Seminole is uitgerust met gecertificeerde DeltaHawks FAA DHK4A180 180 pk motoren met compressieontsteking.

De vloeistofgekoelde, 180 pk sterke DeltaHawk turbomotor levert turbineprestaties met een 40% lager brandstofverbruik dan zuigermotoren met een avgasmotor, terwijl de cost of ownership aanzienlijk wordt verlaagd door het geringere aantal bewegende onderdelen.

De motor is goedgekeurd voor JET A- en JET A-1-brandstoffen, en de goedkeuring voor Sustainable Aviation Fuel (SAF) is in behandeling. Piper zal een STC van Piper gebruiken om DeltaHawks firewall-forward kits te integreren in de Seminole-productielijn. De kit bevat tegengesteld draaiende DeltaHawk-motoren en driebladige propellers met volle veren. Daarnaast beschikt het toestel over een geavanceerd temperatuurregelsysteem in de cabine dat gebruikmaakt van de vloeistofkoeling van de motor om een comfortabele vliegervaring te garanderen onder verschillende omstandigheden.

De Seminole DX biedt volgens Piper aanzienlijke prestatieverbeteringen ten opzichte van de huidige PA-44 Seminole, waaronder een 35% lager brandstofverbruik, een 32% hogere klimcapaciteit voor eenmotorige vliegtuigen en een 70% hoger absoluut plafond voor eenmotorige vliegtuigen.

Piper en DeltaHawk onderzoeken momenteel ook verdere motortoepassingen voor de PA-28 Archer en PA-46 M-Class platforms. De samenwerking tussen Piper en DeltaHawk werd in april 2024 aangekondigd.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd