TORBEYEVO – De bij de Russische S7 Group ontwikkelde PV-10 Tango zal naar verwachting begin volgend jaar worden gecertificeerd, waarna het toestel in serieproductie wordt genomen.
De S7 Tango is een volledig composiet trainingsvliegtuig met vier zitplaatsen, zowel ontworpen voor de initiële opleiding van piloten in de burgerluchtvaart als voor particulier passagiersvervoer. De cockpit biedt plaats aan een instructeur en piloot of aan twee piloten en twee passagiers.
Het opgegeven bereik van de Tango is 1.100 km bij een kruissnelheid van 235 km/h en een MTOM van 1.150 kg. Het toestel heeft een vast landingsgestel, een spanwijdte van 12 m en een lengte van 8,2 m. Voor het opstijgen en landen is een afstand van 550 m nodig.
De Tango wordt aangedreven door een 200 pk sterke UL520 is zescilinder motor van het Belgische bedrijf ULPower Aero Engines. Parallel aan de ontwikkeling van het vliegtuig ontwierp de S7 Group een eigen zuigermotor met een vergelijkbaar vermogen om deze geïmporteerde motor te kunnen vervangen. Deze APD-520 Leader-motor heeft evenals de Belgische variant een cilinderinhoud van 5,2 l bij een vermogen van 147 kW (200 pk) en wordt momenteel al getest.
De ontwikkeling van het vliegtuig begon in het voorjaar van 2023 en wordt uitgevoerd op de technische basis S7 in Torbeyevo, gevolgd door een eerste vlucht op 21 september 2024.
