EVERETT – Het was een tijdje stil rond Bye Aerospace, maar het bedrijf heeft weer van zich laten horen. De Amerikaanse fabrikant van elektrische trainingsvliegtuigen heeft aangekondigd dat het voor de eFlyer 2-prototype zal samenwerken met magniX, dat de nieuwe Samson-batterijen levert. De eerste vlucht van het tweezits elektrische lesvliegtuig staat gepland voor begin 2026.
De door magniX ontwikkelde Samson-batterijen bieden volgens de fabrikant een energiedichtheid die tot de hoogste in de industrie behoort, gecombineerd met een levensduur van meer dan duizend volledige ontlaadcycli. Daarnaast zijn de accu’s uitgerust met gepatenteerde veiligheidstechnologieën en ontworpen voor een eenvoudige integratie in luchtvaartsystemen.
Dankzij deze eigenschappen moeten de batterijen langere vluchten, een hoger nuttig laadvermogen en een langere operationele inzetbaarheid mogelijk maken. Bye Aerospace werkt ook de vierpersoons eFlyer 4. MagniX benadrukt dat de Samson-technologie bovendien schaalbaar is voor toepassingen buiten de luchtvaart, zoals defensie, industriële systemen en stationaire energieopslag.
Met de keuze voor de Samson-batterijen zet Bye Aerospace naar eigen zeggen een belangrijke stap richting de eerste vlucht van de eFlyer 2, een volledig elektrisch trainingsvliegtuig dat bedoeld is om de vliegopleidingen van de toekomst te verduurzamen. Als krachtbron koos Bye eerder al voor de Safran ENGINeUS-motor met een piekvermogen van 110 kW (150 pk).
Voor magniX betekent de order van Bye Aerospace een bevestiging van de groeiende interesse in elektrische luchtvaarttechnologie. Eerder dit jaar kondigde het bedrijf al een samenwerking aan met Robinson Helicopter Company voor de ontwikkeling van een elektrische demonstrator gebaseerd op de R66-helikopter.
