TVRS-44 Ladoga moet dit jaar voor het eerst vliegen

Foto: UZGA press service.

SINT PETERSBURG – Als alles volgens plan verloopt, vliegt de nieuwe Russische turboprop TVRS-44 Ladoga in de loop van dit jaar voor het eerst. In maart 2025 werd de eerste romp van de TVRS-44 vanuit de Aviakor fabriek in Samara geleverd aan de Ural Civil Aviation Plant (UZGA). De assemblage van het eerste testvliegtuig vindt plaats in een speciale faciliteit in de UZGA.

Na voltooiing van de assemblage ondergaat het vliegtuig een reeks grond- en vliegproeven. Certificering vereist meer dan duizend vlieguren, zoals ontwikkeld en goedgekeurd door het State Research Institute of Civil Aviation (GosNII GA).

De TV7-117-ST-02-motoren worden geleverd door ODK-Klimov uit Sint-Petersburg, en worden als onderdeel van het vliegtuig gecertificeerd. Het staartvlak wordt geassembleerd in Nizjni Novgorod, terwijl de Smolensk Aviation Plant (SmAZ) verantwoordelijk is voor de montage van de vleugelkast. SmAZ produceert vervolgens de complete vleugelset voor de Ladoga.

De ontwikkeling van de TVRS-44 begon in 2021. De voltooiing van het eerste prototype voor vliegproeven staat gepland voor eind 2025. UZGA heeft aangekondigd dat er dit jaar nog een romp zal worden geproduceerd, bedoeld voor statische tests. De eerste leveringen van de TVRS-44, in totaal 35 vliegtuigen, zijn gepland voor 2028. De vorige versie van het programma uit 2023 had de start van de leveringen gepland voor 2025.

Bij de Ladoga wordt uitgegaan van veertig tot vijftig passagiers en een MTOW van 17.000 kg bij een nuttige lading van 5.000 kg. Vooralsnog wordt een kruissnelheid van 460 km/h voorzien bij een vliegbereik van 2.200 km op FL236 (7.200 m).

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd