Pratt & Whitney Canada levert testmotoren voor D328eco

Foto: Pratt & Whitney Canada

MONTREAL – Pratt & Whitney Canada heeft de eerste PW127XT-S ontwikkelmotoren afgeleverd bij Deutsche Aircraft in Oberpfaffenhofen. Deze motoren vormen de voortstuwing voor het eerste testvliegtuig, de TAC1.

De PW127XT-S is de nieuwste telg binnen de PW100-familie, een reeks turboprops die al ruim veertig jaar binnen het regionale luchtvervoer wordt ingezet. Pratt & Whitney Canada stelt dat de PW127XT-S is ontwikkeld voor hoge efficiëntie en langere onderhoudsintervallen.

Volgens beide fabrikanten resulteert de combinatie van de verbeterde motor en het vernieuwde vliegtuigontwerp in een tot veertien procent lager brandstofverbruik per stoel ten opzichte van de oorspronkelijke Dornier 328. De D328eco krijgt daarnaast 25 procent meer passagierscapaciteit en moderne avionica.

De motor- en vliegtuigfabrikant werken naar eigen zeggen samen verder aan de doorontwikkeling en certificatie van duurzame vliegtuigbrandstoffen. De PW127XT-S moet geschikt worden om te draaien op honderd procent sustainable aviation fuel (SAF).

Deutsche Aircraft hoopt dat de D328 in 2027 in gebruik kan worden genomen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd