DELFT – Kort nadat de Amerikaanse regionale luchtvaartmaatschappij SkyWest een strategische overeenkomst sloot met de Nederlandse start-up Maeve Aerospace, meldde zich naar nu bekend is gemaakt ook Delta Air Lines zich als potentieel klant voor de Maeve Jet MJ500.
Delta Air Lines gaat daarbij met Maeve Aerospace samenwerken om de ontwikkeling van Maeve’s hybride elektrische vliegtuig voor regionale vluchten te bevorderen. Vergeleken met de huidige ontwerpen voor regionale vliegtuigen, is de MaeveJet ontworpen om het brandstofverbruik en de emissies met tot 40 procent te verminderen. Verdere emissiereducties gedurende de levenscyclus zijn mogelijk bij gebruik van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF).
Als wereldwijde luchtvaartpartner van Maeve in Noord-Amerika zal Delta haar operationele expertise inzetten om de ontwikkeling van de Maeve Jet te ondersteunen.
Het schaalbare ontwerp van de MJ500 gaat voldoen aan de Amerikaanse Scope Clause die voor regionale verkeersvliegtuigen maximaal 76 passagier toestaat en een MTOM 39,916 kg. Gesproken een kruissnelheid van Mach ,78 (926 km/h) op FL350 (10.668 m) en een vliegbereik van 1.000 nm (1.850 km). De vliegtuigen krijgen door bij Pratt & Whitney Canada ontworpen open rotor motoren.
