SAN DIEGO – De onbemande vrachtdrone ‘Kona’ van het Amerikaanse Natilus krijgt er een zusje bij, de Horizon. Het wordt eveneens een blended-wing-body (BWB) vliegtuig, maar dan met 200 zitplaatsen. Deze Horizon zou volgens het bedrijf begin jaren 2030 kunnen gaan concurreren met de populaire Boeing 737 MAX- en Airbus A320neo-families.
De Horizon zal 25 procent minder brandstof gaan bij de helft lagere operationele kosten, aldus Natilus. Ook zal sprake zijn van veertig procent minder C02-uitstoot.
Met een vergelijkbare spanwijdte als een Boeing 737 of Airbus A321 zal de Horizon veertig procent meer ruimte in de cabine bieden. Natilus benut deze extra ruimte naar eigen zeggen door het comfort van de passagiers te verbeteren met grotere stoelen en extra brede armleuningen.
Natilus’ voorgestelde cabine-indeling voor configuraties met hoge dichtheid telt negen rijen economy class-stoelen met een afstand van 31 inch (79 cm) en vijf rijen first class-stoelen met een afstand van 38 inch (97 cm). In het midden van de cabine is plek voor ofwel vier sets van vier club-style familie stoelen dan wel vier rijen premium economy-stoelen met een afstand van 34 inch (86 cm).
Alleen de eerste vijf rijen stoelen in de eerste klas hebben ramen. Om het gebrek aan ramen in de rest van de cabine te compenseren, wil Natilus de Horizon uitrusten met een “intelligent verlichtingssysteem” dat kan worden gecombineerd met de in-flight entertainmentschermen om de buitenwereld te simuleren.
Het toestel moet een vliegbereik krijgen van 3.500 nm (6.482 km) en een nuttige lading van 25 ton.
Behalve Natilus werkt ook het Amerikaanse JetZero aan een BWB passagiersvlliegtig; de Z4.


