DUBLIN – FedEx Express heeft bij de Ierse leasemaatschappij Acia Aero Leasing een ATR72-600 besteld die zal worden omgebouwd naar vrachtvliegtuig met Large Cargo Door (LCD). Het wordt de eerste keer dat een ATR van dit type wordt omgebouwd van passagier- naar vrachtvliegtuig. De turboprop zal tegen het eind van 2025 worden geleverd.
ACIA lanceerde het ombouwprogramma voor de -600-serie in 2024 en kocht met het oog daarop vijf ATR 72-600 turboprops. IPRC, een dochteronderneming van de ACIA Group, heeft de M7-ontwerprechten voor de achterdeur verworven, wat betekent dat dit vliegtuig ook deze modificatie zal bevatten.
Een ATR72-600F heeft een Class E vrachtcabine met plek voor zeven LD3-containers en tot 8,9 ton vracht. De cabine heeft een inhoud van 75,5 m3, een grote vracht deur (2,94 x 1,8 m) aan de voorzijde en een kleinere achteraan het toestel. De grote vrachtdeur maakt het optimaal laden van negen ton vracht mogelijk en biedt de optie om zowel bulkvracht te vervoeren als vijf pallets (2,23 x 2,74 m) of een maximum van zeven LD3-containers (in Unit Load Device (ULD) modus). Een ATR 72-600F kan 900 nm (1.667 km) overbruggen.
ATR Aircraft besloot tot aanpassing van de passagiersvariant nadat FedEx Express er in november 2017 dertig bestelde. Ook nam FedEx toen een optie op nog eens twintig toestellen van dit type.
