TOULOUSE – ATR is door het Clean Aviation programma van de Europese Unie geselecteerd om twee projecten te leiden die de toekomst van emissiearm regionaal vliegen moeten gaan vormgeven. Dit moet tegen 2030 leiden tot de komst van een hybride-elektrisch aangedreven regionaal vliegtuig op basis van een aangepaste ATR 72-600.
Dit zal mogelijk worden gemaakt door verschillende projecten, waarvan er twee door ATR zullen worden geleid, met steun van de Europese Unie en in samenwerking met internationale industrie- en onderzoeksorganisaties, waaronder Safran, Collins Aerospace en Pratt & Whitney Canada.
ATR’s vlaggenschipproject, HERACLES (Hybrid-Electric Regional Aircraft Concept for Low Emissions), moet daarbij uitmonden in een “ultra efficiënt regionaal vliegtuigconcept” dat hybride elektrische voortstuwing, krachtige batterijen en een thermische motor integreert die compatibel is met 100 procent duurzame vliegtuigbrandstof. Deze technologieën zullen in de praktijk worden getest via DEMETRA (Demonstrator of an Electrified Modern Efficient Transport Regional Aircraft), met behulp van een vliegend ATR 72-600 testtoestel.
De Clean Aviation Joint Undertaking heeft 945 euro miljoen vrijgemaakt ter ondersteuning van twaalf visionaire projecten die gericht zijn op het koolstofvrij maken van de luchtvaart. Van dit bedrag is onder meer 199 miljoen euro EU-financiering gereserveerd voor ultra-efficiënte technologieën voor vliegtuigen met een korte en middellange afstand en 44 miljoen euro EU-financiering voor het toepassen van ultra efficiënte technologie bij regionale verkeersvliegtuigen