TOULOUSE – Airbus is van plan een nieuwe generatie vliegtuigen met een enkel gangpad te ontwikkelen die in de tweede helft van de jaren 2030 in gebruik kan worden genomen. Ook werd een bijgewerkte ZEROe-projectroutekaart gepresenteerd, gericht op de verdere ontwikkeling van een waterstofaangedreven vliegtuig.
Airbus blijft naar eigen zeggen vastberaden om een commercieel levensvatbaar waterstofvliegtuig te realiseren. Onlangs werd bekend dat geplande tests met een waterstofmotor aan een A380 niet doorgaan. Elektrische voortstuwing via waterstofbrandstofcellen blijft echter de grootste potentie voor emissievrije luchtvaart op lange termijn, zo benadrukte het bedrijf tijdens de Airbus Summit 2025.
Een nieuw concept werd onthuld, waarbij een waterstofvliegtuig vier elektrische motoren van elk 2 megawatt gebruikt. Deze motoren worden aangedreven door brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektrische energie. Twee vloeibare waterstoftanks voorzien het systeem van brandstof.
Nieuwe ‘single aisle’
Airbus presenteerde ook nieuwe ontwerpconcepten voor een toekomstig vliegtuig binnen het A320-segment. De technologieën omvatten efficiëntere motoren, waaronder innovatieve open fan-ontwerpen; lange, inklapbare vleugels voor aanzienlijke aerodynamische voordelen; geavanceerde batterijen die hybride architecturen mogelijk maken, waarbij elektriciteit steeds meer wordt gebruikt voor zowel voortstuwing als niet-voortstuwingsfuncties; en lichtgewicht materialen.
De Europese fabrikant verwacht dat met het nieuwe ‘single aisle’ vliegtuig een brandstofbesparing van twintig tot dertig procent mogelijk is in vergelijking met toestellen die momenteel worden gemaakt. Met een introductie in de tweede helft van het volgende decennium komt dit type eerder op de markt dan een waterstof-aangedreven toestel, dat nog wel twintig jaar op zich kan laten wachten.
