GETAFE – Airbus heeft de eerste horizontale stabilisator voor de Airbus A350F Freighter geassembleerd in zijn fabriek in het Spaanse Getafe. De fabrikant gebruikte ook onderdelen die in de fabriek in Cádiz in Zuid-Spanje waren geproduceerd en die vervolgens in Getafe werden geassembleerd en uitgerust.
De horizontale stabilisator wordt nu naar Toulouse getransporteerd voor de eindassemblage van het eerste A350F-testtoestel. De grote, met vezels versterkte 4,3 m brede composiet vrachtdeur voor het hoofddek, dat zich achter de vleugels van de A350F bevindt, zal eveneens in Spanje worden gebouwd.
De fabrikant zal twee A350F-testtoestellen bouwen, die in 2026 en 2027 testvluchten en certificeringsdemonstratievluchten moeten voltooien.
Airbus lanceerde de vrachtversie van de A350 tijdens de Dubai Airshow van 2021, waarbij Air Lease Corporation (ALC) als eerste klant werd gepresenteerd. Destijds verwachtte de fabrikant dat het toestel in 2026 in gebruik zou worden genomen, maar vanwege vertragingen in het programma moest dit worden uitgesteld tot 2027. 
Tijdens de ontwikkeling werd het beoogde laadvermogen van het nieuwe toestel verhoogd van 109 ton naar 111 ton en het bereik van 4.550 nm naar 4.696 nm (8.700 kilometer).
Hoewel Airbus al 66 vaste bestellingen op zak heeft, besloot de eerste klant, Air Lease Corporation (ALC), dit jaar zijn zeven vaste bestellingen voor de A350F te anuleren. Hiertegenover staat echter een order voor tien vliegtuigen van de Saoedische leasemaatschappij AviLease en twee door MGN Airlines bestelde toestellen.

 
  
