MIAMI – Ombouwspecialist Aeronautical Engineers, Inc. (AEI) heeft de start van het nieuwe B737-900 Extended Range Special Freighter (B737-900ERSF) ombouwprogramma aangekondigd.
AEI is een door Boeing gelicenseerde externe leverancier van typecertificaten en het nieuwe B737-900ERSF-programma valt onder deze licentieovereenkomst. De B737-900ERSF wordt het grootste en meest capabele narrowbody vrachtvliegtuig in het ombouwportfolio van AEI.
Het vliegtuig krijgt een totaal vrachtvolume van 207 m³, een versterkte laadvloer en plek voor twaalf ULD palletplaatsen die met een ANCRA vracht laadsysteem aan boord kunnen worden gebracht. Het hoofddek compartiment met stijve 9G-barrière en rookdetectie krijgt een Klasse E certificatie. Er kan tot 26.173 kg vracht op het hoofddek worden meegenomen.
Daarnaast worden standaard zitplaatsen voor vijf extra passagiers aangebracht. Opties zijn een 180 minuten ETOPS certificatie en een extra brandstoftank voor een groter vliegbereik.
AEI streeft ernaar om in 2029 de aanvullende typecertificering (STC) van de FAA te behalen, waarna de goedkeuringen van EASA en CAAC kort daarna zullen volgen.
De originele Boeing 737-900 is feitelijk een verlengde 737-800 en werd maar kort geproduceerd (52 exemplaren) vanwege de beperkte vraag van luchtvaartmaatschappijen. Boeing lanceerde later in 2005 de 737-900ER (Extended Range), die veel succesvoller werd met 505 stuks. De standaard Boeing 737-900 heeft een bereik van 2.745 nm (5.084 km) terwijl de 737-900ER een groter bereik heeft van ongeveer 3.235 nm (5.990 km).
AEI bouwde tot nu toe meer dan 625 passagierstoestellen om Bombardier CRJ200’s, McDonnell Douglas MD-80/90’s, en Boeings van het type 737-300, -400 en -800.
AEI’s 737-800 Special Freighters bieden plek aan elf standaard containers met een maximale vrachtcapaciteit van 23.904 kg bij een vliegbereik van2.000 nm (3.750 km).