THERMAL – De Amerikaanse blusspecialist Coulson Aviation USA heeft de lancering aangekondigd van het Boeing 767 Very Large Airtanker (VLAT)-programma. Dat is bedoeld als oplossing voor oudere Very Large Ait Tanker (VLAT) -platforms die het einde van hun operationele levensduur naderen. Het recent aan de grond houden van de MD-11 en DC-10 had in het verlengde hiervan een structurele uitdaging voor brandweerdiensten wereldwijd tot gevolg.
Naarmate meer oudere widebody-vliegtuigen worden uitgefaseerd, ziet de blussector zich geconfronteerd met een aanzienlijke afname van de capaciteit voor het leveren van blusmiddelen op grote schaal. De 767-300 VLAT van Coulson zal volgens het bedrijf worden ontwikkeld om deze lacune op te vullen met een vliegtuig dat een groter laadvermogen, een lager brandstofverbruik en een langere levensduur biedt in vergelijking met bestaande platforms.
De 767 VLAT krijgt de grootste versie van het gepatenteerde RADS-XXL dropsysteem van Coulson, waarmee ruim 11.500 l blusvloeistof binnen vijf seconden kan worden gelost. Het vliegtuig kan bovendien meer dan 160 passagiers vervoeren en biedt een tankcapaciteit die groter is dan die van elke andere VLAT die momenteel in gebruik is, aldus Coulson.
De Boeing zal een aanvulling gaan vormen op en versterking inhouden van Coulson’s vloot van grote blusvliegtuigen, waaronder de C-130H Hercules en de 737 Fireliner.
Door een zeer groot blusvliegtuig van de volgende generatie aan haar portfolio toe te voegen, biedt Coulson na eigen zeggen brandweerdiensten een extra strategisch instrument wanneer incidenten langdurige, grootschalige bluswerkzaamheden vanuit de lucht vereisen gedurende langere operationele perioden.
In juli 2025 tekenden ook Israel Aerospace Industries (IAI) en Fire Free Forests (3F) een strategische overeenkomst voor de gezamenlijke ontwikkeling van een next generation luchtbrandbestrijdingsplatform op basis van de Boeing 767 met een bluscapaciteit van ongeveer veertig ton.
