Eerste commerciële partij tekent voor autonome Lifter Lite

Foto: Grid Aero

SAN LEANDRO – De Amerikaanse start-up Grid Aero heeft een intentieverklaring getekend met Everts Air voor het gebruik van het autonome Lifter Lite-vrachtvliegtuig. Everts Air overweegt het toestel in te zetten voor vracht- en brandstoftransport naar Alaska’s meest afgelegen gemeenschappen.

Het in 2024 opgerichte Grid Aero ontwikkelt naar eigen zeggen een ‘robuust autonoom cargoplatform’. De Lifter-familie is schaalbaar en de Lifter Lite, waarvan momenteel een prototype is gebouwd, is het instapmodel.

Everts Air behoort tot de grotere aanbieders van essentiële luchtverbindingen in Alaska. De operator ziet vooral voordeel in de schaalbaarheid van het Lifter Lite-concept. Volgens de maatschappij biedt een kleine, autonome cargovloot de mogelijkheid om cruciale ladingen betrouwbaar af te leveren, zelfs wanneer sneeuwstormen, lage temperaturen en beperkte infrastructuur het werk bemoeilijken. Daarbij speelt ook mee dat operaties zonder bemande crews de risico’s voor personeel verminderen.

Everts Air onderzoekt hoe de autonome toestellen op termijn delen van de huidige vloot kunnen aanvullen, vooral voor urgente zendingen of brandstofleveringen naar dorpjes die lastig per vliegtuig bereikbaar zijn.

De Lifter maakt gebruik van conventionele vliegtuigmotoren en gaat daarmee in tegen de trend van hybride of volledig elektrisch autonoom transport. Grid Aero benadrukt dan ook dat de Lifter Lite ontworpen is voor langeafstandsmissies met forse payloads tegen lage operationele kosten.

Eerder toonden de Amerikaanse strijdkrachten al interesse in de Lifter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd