HILVERSUM – Vliegschool Hilversum (VSH) en iFly, de importeur voor de Benelux van de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistrel hebben een intentieovereenkomst getekend om elektrisch vliegen in Nederland te introduceren. Met het oog daarop is Pipistrel Alpha Electro mede in Nederland op zaterdag 14 en zondag 15 oktober 2017 in Nederland voor demonstraties op het Science for Humanity event van het Ministerie van Defensie, bij het Nationaal Militair Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg.
De Electro is een tweepersoons trainingsvliegtuig (EASA-LSA) met een innovatieve propeller die wordt aangedreven door een 60 kW (80 pk) elektromotor. Deze motor weegt slechts 20 kilogram. De accu’s zijn goed voor een opbrengst van 21kWh waardoor er circa 1,5 uur mee kan worden gevlogen.
In de praktijk betekent dat een vluchtduur van één uur plus 30 minuten reserve voordat er een fast recharge van 45 tot 60 minuten nodig is. Gedurende de vlucht wordt tijdens het dalen tot 13% energie teruggewonnen door de speciaal ontworpen propeller die energie kan opwekken middels de technologie van regenerative breaking.
De kosten van de groene elektriciteit die nodig zijn voor een uur vliegen bedragen ongeveer € 2,-. De Alpha Electro heeft een maximaal startgewicht van 600 kg en een nuttige lading van 250 kg. Het heeft een korte take off distance en een klimvermogen van meer dan 1250 voet per minuut. Daarmee is het een ideaal stil en duurzaam trainingstoestel voor vliegscholen, vooral op een groen vliegveld als Hilversum.
Alle voorbereidingen worden getroffen om het toestel in 2019 operationeel te hebben. De Electro is reeds in gebruik in Zwitserland en zal in 2019 als gecertificeerd productiemodel beschikbaar komen voor klanten in de Europese Unie. De European Aviation Safety Agency (EASA) doorloopt met Pipistrel het certificeringsprogramma. Zwitserland loopt op dit moment als proeftuin in Europa voorop omdat dit land een eigen regelgeving heeft en niet gebonden is aan EASA regelgeving voor elektrisch vliegen.
Nederland
iFly en Vliegschool Hilversum gaan de komende tijd gebruiken om elektrisch vliegen in Nederland mogelijk te maken. Onderdeel daarvan is onder meer het vervaardigen van training manuals, e-learning, flightsimulator en het beschikbaar maken van laadapparatuur op vliegvelden.
Als Green Alliance zullen er samenwerkingsovereenkomsten worden aangegaan met andere innovatieve vliegscholen en kennisinstituten in de Benelux. De toestellen zullen worden onderhouden door VSH Aircraft Maintenance, het onderhoudsbedrijf van Vliegschool Hilversum.
iFly en Vliegschool Hilversum verwachten dat door de introductie van elektrisch vliegen er een nieuwe toekomstige generatie vliegers wordt aangetrokken die stil en duurzaam wil gaan vliegen.
Vooruitlopend op de introductie van de Pipistrel Alpha Electro heeft Vliegschool Hilversum een Pipistrel Virus SW121 met stille en zuinige Rotax motor in haar vloot opgenomen. Dit vliegtuig is uitgerust met een glass cockpit, autopilot en heeft een payload van maar liefst 250 kg. Het heeft een cruise speed van 130 knopen en verbruikt dan slechts 17 liter autofuel per uur. Vliegschool Hilversum gaat de Virus SW121 inzetten voor training en verhuur. Er zullen worden trainingsmiddelen worden ontwikkeld, zoals e-learning en een simulator.
Foto’s: de Pipistrel Alpha Electro op EHVV. Tijdens de motorstart bleef het weldadig stil……
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!