Boeing ‘bevriest’ ontwerp 737 MAX 8.

RENTON – Boeing heeft het definitieve ontwerp voor de 737 MAX 8 vastgesteld. Daardoor kan het nieuwe verkeersvliegtuig  in 2015 in productie worden genomen. Gevolgd door de eerste leveringen in het derde kwartaal van 2017.

Volgens Boeing gaat de MAX dertien procent minder brandstof verbruiken dan de concurrentie (lees: Airbus A320neo) en zal het toestel dankzij de  nieuwe CFM International LEAP-1B  motoren per stoel tot acht procent economischer in gebruik zijn.
Voor het ijsvrij houden van de vleugel zal elektriciteit worden gebruikt, terwijl de spoilers via fly-by-wire bediend zullen worden.  Passagier zullen via satelliet onderweg van internet gebruik kunnen maken.

Boeing mikt met de 737 MAX 7, 737 MAX 8 en  737 MAX 9  op de 100-200 plus stoelen markt. De MAX varianten zullen met een  vliegbereik van  3.500 nm (6.482 km) tussen 400-540 nm (740-1.100 km) verder komen dan de huidige 737 NextGen’s.

De MAX 9 zal in 2018 op de markt komen de MAX 7 een jaar later. De fabrikant heeft 1.495 opgetekende orders voor de drie MAX-varianten.

Premium artikel

Het artikel dat je probeert te lezen is een  Premium  artikel
 Premium  artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.

Premium abonnement

Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een  Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding 

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd