REYKJAVIK – Icelandair en WheelTug uit Gibraltar hebben een contract getekend dat moet leiden tot de levering van zestien elektromotoren voor de nieuwswielen van evenzoveel door de Ijslandse luchtvaartmaatschappij bestelde Boeings van het type 737 MAX 8 en MAX 9 als deze vanaf 2018 worden geleverd. Na montage van deze motoren in het neuswiel, kunnen de vliegtuigen zelfstandig naar en van de gate en opstelplaatsen taxiën zonder dat hiervoor de hoofdmotoren hoeven te draaien.
WheelTug werkt sinds 2005 aan dit concept en liet in december 2010 op de luchthaven van Praag al zien dat een met een WheelTug uitgeruste 737 van het Tsjechische Travel Service van z’n plaats kon komen onder winterse omstandigheden op een met sneeuw en ijs bedekt platform. In juni 2012 voerde WheelTug opnieuw proeven uit met een Boeing 737-700, ditmaal van de Duitse luchtvaartmaatschappij Germania. Recent bestelde ook airberlin dit milieuvriendelijke taxialternatief.
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Piloot en Vliegtuig.
- Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
- Abonneer om onbeperkt Premium artikelen te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 4,50 per maand sluit je al een Premium abonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!