SCHIPHOL – Schiphol beschikt vanaf vandaag weer over een volledig operationeel Instrument Landing System op de Buitenveldertbaan. Luchtverkeersleiding Nederland rondt daarmee de laatste stap af in een meerjarig moderniseringstraject van alle ILS-installaties op de luchthaven. De volgende vervanging staat pas over een kwart eeuw gepland.
Na het baanonderhoud eind september vernieuwde LVNL gelijktijdig het ILS van de Buitenveldertbaan. Vervolgens volgden uitgebreide grond- en luchtmetingen en een verplichte betrouwbaarheidsperiode van dertig dagen, waarin de baan alleen inzetbaar was bij goed zicht. Nu het systeem stabiel draait, kunnen toestellen weer veilig landen onder alle zichtcondities, inclusief dichte mist en lage wolkenbases.
Sinds 2019 verving LVNL alle ILS-systemen op Schiphol in een strak opeenvolgende planning. De Schiphol-Oostbaan beet het spits af, gevolgd door de Kaagbaan (2020–2021), de Aalsmeerbaan (2022), de Polderbaan (2021 en 2023) en de Zwanenburgbaan (2023–2024). Met de Buitenveldertbaan is de reeks nu compleet.
Het Instrument Landing System begeleidt vliegtuigen via radiosignalen naar de juiste positie op de landingsbaan. Een toestel pikt het signaal op op ongeveer 11 kilometer van de baan. Het systeem geeft zowel de juiste horizontale lijn als de vaste daalhoek aan, zodat het vliegtuig stabiel en gecontroleerd kan naderen. Dit maakt nauwkeurige landingen mogelijk, ook bij slecht zicht.
