Bij Airbus heeft bij het eerste prototype van de A350-900F het “power-on” stadium bereikt, waarbij verschillende boordsystemen werden ingeschakeld. Het toestel (MSN 700) zal zijn eerste vlucht in 2026 maken, waarna de eerste leveringen zijn gepland voor de tweede helft van 2027.
De fabrikant test momenteel nieuwe onderdelen voor de vrachtvliegtuigen op niet minder dan dertig verschillende testbanken, waarvan het merendeel zich in Hamburg en Bremen bevindt. In Bremen wordt onder meer een “Cargo Zero” testromp gebruikt voor het testen van vrachtdeuren. Dit testobject is 23 meter lange en bestaat uit de voorste romp van de A350F en de achterste vrachtdeur op ware grootte. De vrachtruimte van de echte A350F is meer dan 61 meter lang.
In de testromp worden laadtests uitgevoerd met replica’s van vliegtuigmotoren die de A350F gemakkelijk zou moeten kunnen laden, dankzij de extra grote vrachtdeur linksachter. Zelfs de grootste motoren en zelfs toekomstige open-rotormotoren met een grote diameter passen volgens Airbus aan boord. De A350F krijgt een uitzonderlijk grote, zijdelingse laaddeur in de koolstofveze romp, die tot hoog in het plafond reikt. Het toekomstige vrachtlaadsysteem van de A350F wordt inmiddels functioneel getest op een testbank in Los Angeles.
De A350-900F krijgt een structureel versterkte vleugel die is gebaseerd op de verlengde passagiersversie van de A350-1000. Voor de certificering van de ‘F’ is slechts een aanvulling op de bestaande A350-certificering nodig. Deze zal door Airbus met twee prototypes (MSN700 en MSN701) worden verworven.
