LAS VEGAS – Boeing Business Jets heeft een nieuwe manier bedacht om potentiële klanten in het bezit te laten komen van VIP-versies van de 747-8 Intercontinental die door luchtvaartmaatschappijen buiten dienst worden gesteld. Tijdens de zakenluchtvaartbeurs NBAA-BACE 2025 in Las Vegas kondigde de vliegtuigbouwer een ’turnkey service’ optie aan. Met deze optie kunnen gebruikte 747-8I’s worden aangeschaft en hun cabine-interieurs vóór levering op VVIP-standaard worden gebracht waardoor een BBJ 747-8I ontstaat.
De 747-8 was de laatste versie van de grote widebody lijnvliegtuigenfamilie en werd in 2012 in commerciële dienst genomen. Voor privégebruik biedt de BBJ-versie bijna 465 vierkante meter aan cabineruimte. Boeing biedt klanten de mogelijkheid om deze te herconfigureren onder één contract, waardoor er geen aparte aannemer meer nodig is voor de afwerking en inrichting. De turnkey-service optie garandeert ook dat operators volledige toegang hebben tot Boeings wereldwijde netwerk van onderdelen en goedgekeurde technische en onderhoudsondersteuning.
Volgens Boeing kan een BBJ 747-8I tot 75 passagiers vervoeren over 8.500 nm (15.472 km). Dit zou non-stop vluchten tussen steden als New York naar Bangkok en Dubai naar Los Angeles mogelijk maken. De 747-8 Intercontinental heeft dezelfde technologie als Boeing’s 787 Dreamliner, waardoor het minder geluid produceert en een lager brandstofverbruik en lagere operationele kosten heeft in vergelijking met oudere 747’s.
Boeing Business Jets biedt ook BBJ-versies aan van de 737 MAX, 787 en de nieuwe 777X. Onafhankelijke afbouwbedrijven, waaronder AMAC Aerospace, Comlux, Jet Aviation, Lufthansa Technik en Greenpoint, bieden ook VIP conversiepakketten aan voor 747’s.
Er zijn nog bijna vijftig 747-8I’s in gebruik, waaronder verschillende voor zakelijk en overheidsvervoer.
