Sikorsky bouwt Blackhawk om naar onbemande U-Hawk (video)

Foto: Lockheed Martin.

WASHINGTON – Sikorsky heeft in tien maanden tijd een UH-60L Black Hawk-helikopter omgebouwd tot S-70UAS U-Hawk. De U-Hawk is een autonoom onbemand vliegtuigsysteem (UAS) met 25 procent meer laadruimte dan een typische Black Hawk. De S-70UAS werd ontworpen om afgedankte UH-60L helikopters opnieuw in kunnen te zetten voor dit keer onbemande logistieke operaties.

De fabrikant verving daarbij de cockpit door op afstand bedienbare clamshell deuren en een oprijdplaat. Ook werd de conventionele vluchtbesturing door een derde-generatie fly-by-wire-systeem geïntegreerd met Matrix autonomietechnologie.

Door het verwijderen van de cockpit en andere – niet essentiële systemen – kan de U-Hawk tot 25 procent meer lading meenemen dan een gewone UH-60L. Daardoor kunnen er tot vier Joint Modular Intermodal Containers mee (twee meer dan nu), of een HIMARS-pod met zes raketten of twee Naval Strike Missiles. Net als bij de UH-60L heeft de U-Hawk de mogelijkheid om vracht via de zijdeur te laden en extern 4.080 kg te tillen met behulp van een vrachthaak

De onbemande versie wordt door een operator met een tablet op afstand bediend, krijgt een vliegbereik van 1.600 nm (bijna 3.000 km) en kan tot veertien uur onafgebroken vliegen.

De eerste vlucht wordt in 2026 verwacht.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd