Pagina 32 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2025
3 2 PILOOT EN VLIEGTUIG
Militair
DOOR� RENÉ L. UIJTHOVEN
NH90 NFH MOCHT BLIJVEN
Noowegen mag sinds afgelopen zomer tijdelijk drie MH-60R Seahawks van de Ameri-
kaanse marine gebruiken voor kustwachttaken, in afwachting van zes eigen MH...
3 2 PILOOT EN VLIEGTUIG
Militair
DOOR� RENÉ L. UIJTHOVEN
NH90 NFH MOCHT BLIJVEN
Noowegen mag sinds afgelopen zomer tijdelijk drie MH-60R Seahawks van de Ameri-
kaanse marine gebruiken voor kustwachttaken, in afwachting van zes eigen MH-60R’s. De
Seahawks werden besteld als opvolger van de NH90 NFH, de marinevariant van de
NH90 die Nederland ook in gebruik heeft. Noorwegen besloot in 2022 vroeg-
tijdig een punt te zetten achter de inzet van de NH90. René L. Uijthoven
beschrijft hoe de NH90 NFH ook in Nederland in opspraak kwam en
uiteindelijk weer operationeel inzetbaar werd.
I
n opdracht van de toenmalige Defensie Materieel Orga-
nisatie (DMO) voerde het Nederlands Lucht- en Ruimte-
vaartcentrum (NLR) in 2013 en 2014 een onderzoek uit
naar de corrosie bij twee NH90’s, de N-227 en N-233.
Dat leidde in 2014 tot een eindrapport. Het onderzoeks-
team keek onder andere naar de volgende zaken: het type
van corrosie en de mogelijke preventieve maatregelen voor
elk van de corrosiebevindingen. Die bevindingen werden ge-
classificeerd naar hun waarschijnlijke oorzaak, waarbij een
onderscheid werd gemaakt tussen onvoldoende toepas-
sing van corrosiebeschermende maatregelen en het
gebruik van materialen die slecht geschikt zijn voor
toepassing in een zoute omgeving. Meer speci-
fiek: door bepaalde (bijvoorbeeld ijzerhou-
dende) materialen te combineren met
non-ferro metalen kan juist daardoor
corrosie ontstaan. Ook, of juist, op
plaatsen waar men dat niet zou
verwachten.
32-33-34_nh90.indd 32 15-09-2025 14:27