NEW YORK – Het Amerikaanse Beta Technologies heeft er een helikopteroperator als klant bij. De ontwikkelaar van de elektrische Alia-toestellen tekende een overeenkomst met FlyNyon uit New York voor vijf eVTOL’s.
FlyNyon koos als rondvluchtbedrijf voor de Alia A250, de variant die bedoeld is voor verticale starts en landingen. De A250’s gaan in de vloot van FlyNyon gezelschap bieden aan een reeks Bell 206-helikopters. FlyNyon is in New York bekend van het ‘open deur-concept’, waarbij passagiers zittend – met de benen buiten – fraaie foto’s boven New York kunnen maken.
De eVTOL van Beta wordt vooraf gegaan door de eCTOL van het bedrijf, CX300 genaamd. Dat toestel is net als de A250 volledig elektrisch, maar start en land horizontaal. Een van de CX300’s van Beta maakt op dit moment een toer door Europa om later in 2025 in Noorwegen te worden overhandigd aan helikoptergigant Bristow.
Beta verwacht het Amerikaanse typecertificaat voor de CX300 in de komende maanden te mogen ontvangen. De certificatie van de A250 voor verticale starts en landingen zou dan in 2026 mogelijk moeten zijn.
Volgens Beta kost de A250 28 dollar aan energieverbruik per vlieguur, tegenover 311 dollar aan brandstofkosten voor bijvoorbeeld een Bell 407-helikopter. De CX300 met conventionele start en landing verbruikt slechts 18 dollar aan stroom per uur, tegenover 347 dollar voor bijvoorbeeld een Cessna 208, aldus Beta. De Alia’s zijn bovendien tot wel 84 procent schoner en beduidend stiller.
Beta Alia CX300 landt voor het eerst op JFK (video)
