Piloot en Vliegtuig Editie 07-2025

De Stampe & Vertongen SV4 uit 1933 was een veelgebruikt trainingsvliegtuig in België en Frankrijk. Wie vandaag de dag graag een klassieke tweedekker wil vliegen met een Rotax-motor en digitale instrumenten, kan aankloppen bij JMB Aircraft. Daar wordt de SV4-RS verkocht als 1:1 replica van het origineel. Open cockpit inbegrepen, uiteraard. Piloot en Vliegtuig toog naar België voor een kennismaking.

Neem een abonnement op Piloot en Vliegtuig

Piloot en Vliegtuig kent al jaren de rubriek ‘On the job’. Deze keer voor de verandering een ‘Off the job’. Na 31 jaar actief te zijn geweest, stopte de Belgische piloot Steven ‘Vrieske’ de Vries afgelopen voorjaar definitief met vliegen op de Lockheed Martin F-16. Met zijn F-16 in ‘Dream Viper’-uitdossing bezorgde Europa’s meest ervaren F-16-vlieger menig vliegshowbezoeker kippenvel.

Een flinke afvaardiging van Vliegschool Hilversum, leerlingen en instructeurs inbegrepen, kozen onlangs het luchtruim voor een bezoek aan het Vrijheidsbeeld. Met Cessna’s, Pipers en Tecnams kun je dan nauwelijks mooie plaatjes van New York verwachten. En dat klopt, want de reis voerde namelijk naar Frankrijk. Daar staat in de Elzas óók een Vrijheidsbeeld. Het werden een paar mooie dagen.

Iedereen die de afgelopen vijfentwintig jaar wel eens een airshow heeft bezocht, heeft hem gezien. Voormalig KLM-gezagvoerder Hans Nordsiek, ook wel bekend als The Storyteller, vloog met ‘Old Crow’, zijn trouwe Boeing Stearman tweedekker half Europa door.  Tegenwoordig woont en werkt Nordsiek in de VS. De Stearman ging mee, heeft zelfs ogen gekregen, en vermaakt jong en oud op z’n Amerikaans.

De Curtiss-Wright CW-21 Interceptor was razendsnel en uiterst wendbaar, maar kwetsbaar en beperkt in bereik. Ondanks technische mankementen en onderbewapening toonden ML-KNIL-piloten zich heldhaftig tegen de Japanse overmacht. Als Japan op 3 februari 1942 Nederlands-Indië met bommenwerpers en jagers te lijf gaat, halen Interceptor-vliegers het uiterste uit hun toestellen om de vijand te bestrijden.

Op 24 september 2022 zet een Boeing 737-400F van Swiftair de landing in op Montpellier Airport in Frankrijk. Het is donker, het regent en de wind is onvoorspelbaar. De captain en copiloot hebben bovendien kort daarvoor hun rol verwisseld. Dat blijkt een recept te zijn voor problemen. Piloot en Vliegtuig dook in het onderzoeksrapport om uit te ontdekken hoe dit vrachtvliegtuig met z’n neus in een meer belandde.

En nog veel meer!

Digitaal magazine

Het item dat je probeert te lezen is de digitale versie van een van de magazines van Piloot en Vliegtuig.
Digitale magazines zijn alleen toegankelijk voor print- en digitaal jaarabonnees van Piloot en Vliegtuig.

  • >> Log gratis in als abonnee van Piloot en Vliegtuig
  • >> Abonneer om onbeperkt digitale magazines te lezen

Digitaal jaarabonnement

Voor 9,41 per maand sluit je een digitaal jaarabonnement af.
Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot jouw beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.