De Ural Civil Aviation Plant (UZGA) heeft een serie grondtests uitgevoerd met het KSAP-800 reddingssysteem van de nieuwe, turboprop aangedreven UTS-800 basistrainer. De tests verliepen volgens de Russische fabrikant succesvol.
Tijdens de tests werden onder gesimuleerde omstandigheden de standaard gemonteerde K-93 schietstoelen geactiveerd waarbij gebruik gemaakt werd van crashtest-dummies.
De K-93 lanceert de piloot naar hoogte die voldoende is om de parachute veilig te openen. Deze mogelijkheid maakt het mogelijk om de piloot zelfs uit een stilstaand vliegtuig te katapulteren, bijvoorbeeld in geval van een brand op de grond.
De UTS-800 is uitgerust met een Klimov VK-800-motor met een vermogen van 450-800 pk die een vijfbladige propeller aandrijft. Gesproken wordt over een maximale snelheid van 410-430 km/h bij een kruissnelheid van 360 km/h bij een MTOM van 2.150 kg en een leeggewicht van 1.700 kg.
Het toestel zal training in basis- en gevorderde vliegmanoeuvres ondersteunen op hoogtes variërend van ongeveer 1.000 tot 8.000 m.
Uit het toestel wordt tevens een exportvariant ontwikkeld.