De Nederlandse start-up Maeve Aerospace heeft het ontwerp van de M80 radicaal aangepast en spreekt nu van de Maeve Jet. Bij het nieuwe, schaalbare concept voor 50-95 zittplaatsen zijn de motoren verhuisd naar de achterzijde van de romp.
Deze plaatsing maakt volgens Maeve “nieuwe normen op het gebied van prestaties en brandstofefficiëntie mogelijk”, dankzij het Rotor Swirl Recovery System, in combinatie met hybride-elektrische voortstuwingstechnologie van Pratt & Whitney Canada. Aanpassingen aan de bestaande luchthaveninfrastructuur zijn voor het gebruik van deze Maeve Jet niet nodig, aldus het bedrijf.
Dankzij de bijzondere vorm van de open rotorbladen is een kleinere rotodiameter mogelijk, waardoor het ook mogelijk wordt het cabinegeluid te verlagen. De Nederlandse ondernememing spreekt van een “optimale vliegtuigarchitectuur voor de volgende generatie regionale vliegtuigen”. Het ontwerp bevat “een ‘super kritische’ aerodynamische vleugel, een efficiënt voortstuwingssysteem en een comfortabele cabine”.
De ontwerpgewichten zullen daarbij voldoen aan de Amerikaanse Scope Clause die voor regionale verkeersvliegtuigen maximaal 76 passagier toestaat en een MTOM 39,916 kg. Gesproken wordt over veertig procent minder brandstofverbruik dan huidige regionale vliegtuigen, een kruissnelheid van Mach ,78 (926 km/h) op FL350 (10.668 m) en een vliegbereik van 1.000 nm (1.850 km).
Al eerder werd bekend dat Maeve zou gaan samenwerken met motorfabrikant Pratt& Whitney Canada bij de ontwikkeling van destijds de M80. Ook wordt samengewerkt met de de MHI RJ Aviation Group (MHIRJ) vanwege hun betrokkenheid op luchtvaartmaatschappijen die met (voorheen Bombardier) CRJ-vliegtuigen vliegen.


