Loodhoudend Avgas in de ban op Antwerpen en Oostende

Foto: Shutterstock

ANTWERPEN – Twee prominente vliegvelden in Vlaanderen weigeren sinds 1 mei bezoekende vliegtuigen die gebruik maken van Avgas 100LL. De milieumaatregel is van kracht op de luchthavens Antwerpen en Oostende-Brugge en heeft gevolgen voor de Belgische kustwacht.

De Britten-Norman Islander van de Belgische Kustwacht vliegt op Avgas 100LL en tankt normaal gesproken bij op zowel Antwerpen als Oostende-Brugge. Op Antwerp Airport waren ook voor 1 mei al restricties van kracht, omdat het vliegveld dit jaar slechts duizend vluchten met vliegtuigen op Avgas wilde toestaan. De Belgische Kustwacht heeft om een uitzonderingspositie gevraagd.

Volgens de NOTAM van Antwerpen Airport kunnen bezoekende toestellen nog via een aanvraag goedkeuring vragen om loodhoudend Avgas te gebruiken, maar in de praktijk zullen recreatieve vluchten niet meer mogelijk zijn. Gebruikers van op Antwerpen Airport gestationeerde vliegtuigen wordt opgeroepen alleen essentiële vluchten op Avgas 100LL te maken. Op Oostende-Brugge Airport is het zelfs niet meer mogelijk om Avgas 100LL te tanken.

Op 1 mei trad in de Europese Unie een verbod in werking op de productie en import van tetra-ethyl lood (TEL), het additief dat Avgas 100LL zijn hoge octaangetal geeft. Het gebruik van Avgas 100LL als brandstof is volgens de huidige Europese regels echter niet verboden.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd