MIJDRECHT – Fokker NextGen zal bij de productie van een beoogd waterstof aangedreven verkeersvliegtuig geen gebruik maken van de romp van een Fokker F100. In plaats daarvan wordt gekozen voor een nieuw hoogdekker ontwerp waarbij de motoren onder de vleugels zijn gemonteerd.
Wel zal in de ontwerpfase een aangepaste F100 worden gebruikt om de waterstofconfiguratie te testen. Daarvoor heeft het bedrijf aangepaste 80-89 kN sterke Rolls-Royce Pearl 15 turbofans geselecteerd. De conceptuele ontwerpactiviteiten voor de geplande aanpassing zouden eind 2024 voltooid moeten zijn, wat zou kunnen leiden tot een eerste vlucht in 2028 en een marktintroductie in 2035.
Fokker Next Gen is van plan een narrow body te ontwikkelen, een toestel met een enkel gangpad, waarmee 120-150 passagiers kunnen worden vervoeren in een 3+3-indeling. Het vliegtuig moet tot 1.400 nm (2.590 km) kunnen overbruggen, waarbij zowel kerosine, vloeibare waterstof of Sustainable Aviation Fuel (SAF) als brandstof voor de turbofan-motoren kan worden gebruikt.
Het bedrijf sloot onlangs een principe-overeenkomsten met airBaltic en het Japanse Toki Air.



Onder: Het ‘oude’ op de Fokker F100 gebaseerde ontwerp.
