Explosieve decompressie loopt af met sisser (video)

PORTLAND – Een nog geen twee maanden oude Boeing 737 MAX 9 van Alaska Airlines heeft vrijdag (5 januari) kort na het opstijgen vanaf Portland International Airport rond 17.00 uur lokale tijd te maken gekregen met explosieve decompressie.

Daarbij werd een romppaneel aan de linkerkant van het vliegtuig weggeblazen op een hoogte van 16.000 ft (4.877 m). Uit foto’s van passagiers blijkt dat het om het een paneel bij de stoelrijen 25 en 26 gaat, kort achter de linkervleugel. Op die plek bevindt zich bij Alaska Airlines geen nooddeur, omdat de Amerikaanse maatschappij de maximale capaciteit van de MAX 9 niet benut. Kiezen klanten van Boeing wel voor meer stoelen in de MAX 9, dan bevat het rompdeel in kwestie wel een nooddeur.

De decompressie vond plaats naast een stoel waarop een een jongen zat wiens shirt werd kapot getrokken. Volwassenen wisten hem op zijn stoel vast te houden tot de landing. Er waren 171 passagiers en zes bemanningsleden aan boord.

De bemanning slaagde erin naar Portland terug te keren om er vervolgens een geslaagde noodlanding uit te voeren.

Alaska Airlines houdt alle 65 MAX 9 varianten voorlopig aan de grond voor nadere inspecties. De Amerikaanse toezichthouder FAA heeft de verplichte inspectie van 171 MAX 9’s aangekondigd. Alaska Airlines is een van de grootste gebruikers van het model. United Airlines is met bijna tachtig MAX 9’s de grootste.

Zondag werd het verloren paneel aangetroffen in een achtertuin in Portland.

Dit bericht is voor het laatst bijgewerkt op 8 januari 12:59 uur.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd