
MOSKOU – Het prototype van de nieuwe Yakolev SJ-100 heeft, naar nu bekend is gemaakt, op 2 september een tweede 75 minuten durende testvlucht uitgevoerd. Het toestel met de registratie RA-97021 klom daarbij naar een hoogte van 6.000 m.
Tijdens deze vlucht trok de bemanning het landingsgestel voor het eerst in. Ook werd de werking van de airconditioning en de automatische controlesystemen voor de cabinedruk getest. Daarnaast werd de werking van het ontdooiingssysteem voor de luchtinlaten van de motoren en de werking van het brandstofsysteem in de kruisvlucht toevoermodus onder de loep genomen. Tijdens de landing werd het automatische remsysteem met luchtrem uitschakeling getest.
Volgens staatsbedrijf Rostec is men inmiddels ook begonnen met de binnenlandse serieproductie van componenten voor de SJ-100, waaronder de verwarmde cockpitramen en de bescherming van de ‘buitenverlichting’. Deze componenten hebben volgens het bedrijf alle grondtesten doorstaan, inclusief vogelresistentie.
De kit voor één vliegtuig bevat zes cockpitramen die bestand zijn tegen temperaturen van -62 tot +85 ° C. De voorruiten en ventilatieopeningen zijn semiplex: vier silicaatglazen aan elkaar gelijmd met drie lagen polymeerfilm. Ze zijn bestand tegen vogelaanvaringen bij snelheden boven 570 km/h. De bescherming van signaallichten en andere verlichtingsapparatuur op de vleugels, romp en staarteenheid is gemaakt van organisch glas. Tegen eind 2023 zullen twintig beglazing sets voor twintig SJ-100’s beschikbaar zijn.