KAI test wapensystemen KF-21 Boramae

SACHEON – Korea Aerospace Industries Co. (KAI) heeft dezer dagen met twee prototypes van het nieuwe KF-21 Boramae (Havik) gevechtsvliegtuig een eerste serie tests uitgevoerd met wapensystemen.

Tijdens deze tests lanceerde prototype 002 een van de vier Meteor raketten die onder de romp hingen. Deze was nog niet aangedreven omdat men wilde nagaan hoe het lanceren de aerodynamica beïnvloedt.

Prptype 003 vuurde ongeveer 100 schoten met Gatling-kanonnen af na te gaan of het vliegtuig wordt beïnvloed bij een uitbarsting van vuurkracht. Dit beïnvloedt zowel de structuur als het gedrag van de motor en de avionica. KAI voert momenteel een testprogramma uit met vier prototypes waarbij inmiddels 150 vluchten zijn uitgevoerd. Tijdens deze vluchten is ook de in Zuid-Korea gebouwde AESA-radar al uitvoerig aan de tand gevoeld.
Tekst gaat verder onder de foto en video.

Prototype 004, de eerste tweezitter waarmee op 20 februari 2023 een eerste testvlucht werd uitgevoerd.

Op17 januari 2022 werd met Prototype 001 voor het eerst sneller dan het geluid gevlogen. Het toestel tekende deze snelheid op op een hoogte van 12.000 m tijdens een 54 minuten durende testvlucht.

https://www.youtube.com/watch?v=JK4-0QQNrMQ

Nadat KAI op 5 juli 2022 de eerste taxiproeven uitvoerde met de in april 2021 gepresenteerde KF-21, volgde 19 juli 2022 de eerste 33 minuten durende vlucht. Het toestel vertrok daarbij vanaf Sacheon Airfield bij de Republic of Korea Air Force (ROKAF) 3rd Training Wing. Opmerkelijk detail: de KF-21 voltooide de vlucht met vier Meteor lucht-luchtraketten onder de romp, maar zonder andere hoofdapparatuur zoals een infrarood zoek-en-volgsysteem.

Op 10 november 2022 voltooide het tweede prototype een 33 minuten durende eerste vlucht terwijl op 5 januari 2023 een derde toestel na een vlucht van 37 minuten aan de testvloot werd toegevoegd. Met deze drie vliegtuigen zijn inmiddels meer dan 110 vluchten uitgevoerd. Binnenkort volgen ook een vijfde en een zesde toestel ((een tweezitter).

Met deze zes KF-21-Boramae prototypes zullen in totaal 2.000 vluchten worden uitgevoerd boven de westelijke en zuidelijke territoriale wateren van Korea met het oog op het bereiken van operationele inzetbaarheid in 2026.

10 november 2022, eerste vlucht tweede prototype, vluchtduur ook 33 minuten..
Eerste vlucht tweede prototype.
Eerste vlucht eerste prototype 19 juli 2022.

De ontwikkeling van de KF-X werd in 2015 gang gezet om bij de Republic of Korea Air Force (RoKAF) verouderde F-4E Phantom II en Northrop F-5E Tiger II gevechtsvliegtuigen te vervangen. Het concept ervan werd in 2018 wereldkundig gemaakt.

Gemikt wordt op een topsnelheid van Mach 1.81 bij een vliegbereik van 2.900 km waarbij het toestel volgens de fabrikant over veel van de eigenschappen van de F-35A Lightning II zal gaan beschikken.

Dat moet onder meer blijken uit GE Aviation F414 motoren, een gevechtslading van 7.700 kg en de mogelijkheid op tien punten wapenlast mee te voeren waaronder de Duitse IRIS-T raket of de eveneens Europese radargeleide MBDA’s Meteor raketten. Ook zal een in eigen land ontwikkelde active electronically scanned array (AESA) radar worden ingebouwd.

Uiteindelijk wil de RoKAF over 120 vliegtuigen van dit type beschikken waarvan er rond 2028 veertig inzetbaar moeten zijn en de laatste tachtig uiterlijk in 2032 geleverd moeten zijn.

Foto’s: KAI/DAPA Korea

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Nieuwe vliegtuigen en analyses in je inbox ontvangen? Meld je hier aan voor de Piloot en Vliegtuig nieuwsbrief en ‘blijf voorop vliegen’. Nieuwe toestellen, analyses en eerste vluchten, speciaal voor jou.

Gerelateerd