Nieuws

TEL AVIV – Bij Israel Aerospace Industries (IAI) heeft vrijdag (24 maart) de eerste in opdracht van leasemaatschappij AerCap aangepaste Boeing 777-300ER ‘Special Freighter’ na daadwerkelijke ombouw voor het eerst twee uur gevlogen. Daarbij werd op een hoogte van FL200 (6.096 m) een snelheid opgetekend van 345 kts (639 km/h). Het in 2005 gebouwde toestel vloog tot maart 2018 in dienst van Emirates

De vliegtuigen krijgen als 777-300 ERSF ‘Big Twin’ tijdens een 130 dagen durend ombouwproces onder meer een vrachtdeur van 3.72 x 3.05 m, meerdere versterkingen aan de romp en een elektrisch laadsysteem. Na ombouw heeft het toestel een vrachtcapaciteit van 101,6 ton en een vliegbereik van 4.500 nm (8.334 km). Het vrachtruim krijgt een inhoud van 819 kubieke meter met plek voor 47 pallets. Gerekend wordt op een ombouwprijs van 35 miljoen dollar per vliegtuig.

Een 777-300 ERSF kan tien pallets meer meenemen dan de door Boeing gebouwde 777F waarvan er ruim 230 zijn verkocht. Ook is het vrachtruim van deze 777-200F 164 kubieke meter kleiner en kan er tien ton minder vracht mee.

Leasemaatschappij AerCap gaat vier Big Twins onderbrengen bij Fly Meta uit Hong Kong. De eerste twee vliegtuigen worden in de tweede helft van 2024 geleverd; de andere twee in het derde kwartaal van 2025. Fly Meta is na launching customer Kalitta Air (5) en Emirates (4) de derde klant voor het door AerCap opgestarte 777-300ERSF programma.

Door de grote vraag naar ‘Big Twins’ liet IAI in Zuid-Korea eveneens een ombouwfaciliteit inrichten.