
VERMONT – Beta Technologies, dat sinds 2017 eVTOL vliegtuigen ontwikkelt, is van plan een conventionele versie variant van de Alia-250 eVTOL certificeren.
Het vaste vleugel vliegtuig , de CX300, lijkt op het zeszits Alia-250 eVTOL maar zal opstijgen en landen als een conventioneel vliegtuig.
De CX300 wordt gecertificeerd volgens de FAA Part 23-regels voor kleine vliegtuigen, terwijl de Alia-250 wordt gecertificeerd volgens de nieuwe 21.17 regels voor aangedreven liftvliegtuigen. Beta streeft het leveren van het vliegtuig aan klanten in 2025.
Verschillende nieuwe en bestaande Beta-klanten hebben al bestellingen geplaatst voor de vrachtuitvoering van de CX300. United Therapeutics, Beta’s launching customer voorde Alia-250 eVTOL, heeft interesse getoond in het gebruik van de CX300 voor het vervoeren van medische apparatuur en menselijke organen.
Helikopteroperator Bristow, die eerder plannen aankondigde om tot 55 Alia-250 eVTOL’s te kopen, heeft volgens Beta een extra door storting gedekte bestelling geplaatst voor 50 CX300’s.
Air New Zealand heeft ook de intentie uitgesproken om drie CX300’s bij Beta te bestellen, met een optie voor nog eens twintig als onderdeel van het Mission NextGen Aircraft-programma.
Het in Vermont gevestigde bedrijf heeft al uitgebreide testvluchten uitgevoerd met een prototype van een conventioneel model. Beta daarnaast een tweede prototype gebouwd in een eVTOL-configuratie waarmee tot op heden meerdere zweefvluchttests zijn uitgevoerd.
