Nieuws

PALO ALTO – De Amerikaanse nieuwkomer Archer Aviation heeft het donderdag (17 november) tijdens een open dag de Midnight eVTOL gepresenteerd die in 2025 op de markt moet komen. Het definitieve ontwerp ervan werd in augustus 2022 vastgesteld.

Bij het productiemodel is een Garmin G3000 cockpit voorzien terwijl Molicel uit Taiwan de lithium-ion accu’s zal gaan leveren.

Deze Midnight wordt naast de Maker Archer’s tweede eVTOL. Met dit Maker protoype is sinds de eerste vlucht op 16 december 2021 al enkele duizenden uren gevlogen. Daarbij zijn inmiddels twee van de drie fasen uit het testprogramma afgerond. Na hovertests volgden manoeuvres in meerdere horizontale en verticale richtingen onder verschillende weer- en windomstandigheden. In de derde fase zal de overgang van verticaal opstijgen naar horizontale vlucht en van horizontaal vliegen naar verticaal landen aan bod komen.

De Amerikaanse startup toonde in juni 2021 een aangepast ontwerp van hun vijfpersoons (piloot en vier passagiers) toen nog naamloze Midnight,. Dat toestel krijgt nu aan de voorzijde zes door elektromotoren aangedreven kantelbare propellersystemen en evenveel vast gemonteerde motoren aan de achterzijde. Gesproken wordt over accusets met een capaciteit van elk 74 kWh.

Daarmee zou tot 100 mijl (160 km) gevlogen kunnen worden met een kruissnelheid van 150 mph (241 km/h) bij een maximaal startgewicht van 3.500 kg (waarvan 1.000 voor de accu’s en 450 kg nuttige lading). Het toestel moet na korte vluchten van 20 mijl (32 km) binnen tien minuten weer kunnen worden bijgeladen. Volgens de fabrikant zal het toestel daarbij maximaal 45 dBa geluid gaan produceren.

United Airlines heeft inmiddels bij Archer tweehonderd Midnights besteld en daarop een aanbetaling gedaan van tien miljoen dollar. Met de order is een bedrag gemoeid van 1.1 miljard dollar. Daarnaast is een optie genomen op nog eens honderd toestellen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.