
TEUGE – De Amersfoortse startup ELECTRON aerospace b.v. is voornemens op Teuge International Airport te starten met de bouw van tweemotorige elektromotor aangedreven vliegtuigen. Het bedrijf maakte deze plannen bekend tijdens de recent gehouden Piloot en Vliegtuig AirfairTeuge.
Volgens ELECTRON oprichters Josef Mouris en Marc-Henry de Jong lag de keuze voor de Gelderse luchthaven voor de hand omdat daar momenteel een collectief wordt gevormd dat elektrisch vliegen als speerpunt heeft. Op Teuge houden zich inmiddels onder andere de E-Flight Academy en het Dutch Electric Aviation Centre Teuge (DEAC) bezig met de ontwikkeling van het elektrisch vliegen.
In samenwerking met Oost NL timmeren deze partijen momenteel hard aan de weg in de ‘Cleantech Regio’ om de duurzame maakindustrie vanuit Nederland op de kaart te zetten. Dit als basis voor een nieuw Europees ecosysteem dat elektrische regionale luchtmobiliteit gaat ontwikkelen.
ELECTRON is voornemens vanaf 2027 te starten met het vliegen vanaf Groningen Airport Eelde naar bestemmingen als Kopenhagen, Frankfurt, Hannover, Londen en Parijs. Het bedrijf wil deze diensten aan gaan bieden met de Electron 5, een tweemotorige stil (< 55 dB) vliegtuig dat 67 Wh/pkm gaat verbruiken wanneer drie van de vier stoelen bezet zijn.
Daarmee is het vergelijkbaar met de NS in energieverbruik maar met veel minder infrastructuur en hogere snelheid. Met het toestel kan op 10.000 ft (3.048 m) bij een kruissnelheid van 300 km/h tot 750 km worden overbrugd. Wanneer vracht wordt vervoerd, kan tot 500 kg worden meegenomen.
ELECTRON hoopt op 1 december haar intrek te nemen in een nieuwe hangaar op de luchthaven. Als investeerder is tevens de ecologische reisorganisatie Riksja Travel aangetrokken.


The wing wake hitting the fan is probably going to create annoying noise externally. Don’t underestimate, consider pull iso push. Prevented the Avanti’s from becoming successful..
Alle sukses! Pers berigte sein of een nieusbrief ben welkom